Billede2 Duelighedsundervisning

Teoretisk prøve 2017

Censor gennemgår en elevopgave

og overhører i sejlteori

Tag bevis for bestået dueligedsprøve i
Bogense Sejlklub

Den teoretiske del af duelighedsbeviset er nu afsluttet for 2024. Alle kursister bestod, og censors udmelding efter prøven var, at “de var på et meget højt niveau”. Det siger for mig lidt om, at vi gør det rigtigt i Bogense Sejlklub.

Orienteringsaften om kommende duelighedskursus efterår 2024 afholdes torsdag den 31. oktober kl. 19.00 i Bogense Sejlklubs klubhus. Her orienteres om kursusforløb og indkøb af materialer til kurset. Der bliver desuden mulighed for at møde nogle af instruktørerne til den praktiske del af duelighedsprøven, hvor de vil orientere om, hvad den praktiske del indeholder. Mød op til orienteringsaftenen, hvis du er interesseret i at tage duelighedsbevis (bevis for bestået duelighedsprøve jf. Dansk Sejlunions nye regler) i Bogense Sejlklub.

Teoriundervisningen løber over 20 uger vinteren igennem og begynder torsdag den 7. november. Derefter hver torsdag fra kl. 19.00 – 21.30, i alt 20 gange. Prisen for deltagelse i vinterens teori er kr. 1500,00 + materialer, ca. kr. 860,00 (se her) + halvårligt medlemsskab af Bogense Sejlklub, kr 425,00.

Den praktiske sejlads i sejlbåd foregår hen over sommeren 12 gange, med en instruktør pr. 3 kursister. Efter endt sejladskursus er man parat til at tage den praktiske del af duelighedsprøven for sejl. Pris for praktisk sejlads kr. 1200,00.

Det er ikke muligt efter de nye regler at bruge speedbådsbevis som bevis for bestået praktisk sejlads. Man kan dog fortsat lære at sejle og aflægge prøve i en motorbåd. Dette vil også være muligt i Bogense Sejlklub. Dette kursus afholdes efter sommerferien med 4-6 undervisningsgange (efter behov), hvorefter man er klar til at aflægge prøve for motor. Pris for kursus i motorsejlads kr. 100,00 pr. sejlaften.

Tilmelding til kursus kommer her.

Bogense Sejlklub

Man kan desværre ikke længere erstatte den praktiske del med et speedbådsbevis. Man kan fortsat tage den praktiske prøve i en motorbåd, men Dansk sejlunion har ændret på prøvekravene til praktisk sejlads for motor, så der indgår flere discipliner i prøven. Undervisningen i sejlads for motor sker i klubbens dommerbåd, en Møn 30. Her øves disciplinerne til- eller afgå pælelads, til- eller afgå fra kaj ved brug af spring, styring efter kompas, mand overbord og alm. motorkendskab m.m.

Når man har taget praktisk sejlads til duelighedsbevis for enten motor eller sejl, kan man efterfølgende anmode Dansk Sejlunion om udstedelse af Speedbådsbevis. Derfor er det også muligt at få et kursus i speedbådssejlads for de, der måtte ønske det. Dette aftales med sejlerskolelederen.

Eventuelle spørgsmål til sejlerskolelederen

Jens Honore